czwartek, 3 maja 2012

Dalej pod publikę się tego podciągnąć nie dało?!

Oglądając na youtubie występ Super Junior w Osace, w tagach zobaczyłam inny, ciekawy tytuł, związany z członkiem wspomnianego powyżej zespołu. Lee Donghae, który uwiódł mnie kiedyś swoimi zdolnościami tanecznymi oraz interesującą prezencją sprawił, że zmieniłam mój stosunek do SM Entertainment, wytwórni odpowiadającej za takie „sławy” jak SNSD, TVXQ, SHINee, BoA, czy też właśnie Super Junior.

SM Entertainment szanowałam od zawsze, bo nawet jeśli produkowali gwiazdki, które niekoniecznie lubię, doskonale wczuli się w pragnienia nastolatek z Korei, Japonii, Chin oraz niektórych państw europejskich, o Ameryce już nie wspominając. To właśnie oni, mając ugruntowaną pozycję na azjatyckim rynku muzycznym, sięgnęli dalej, organizując w Europie SM Town gdzie ściągali swoje najwyższe sławy, by śpiewały i tańczyły przed francuską, brytyjską oraz amerykańską widownią. I nie byłoby w tym nic dziwnego – to dobrze, że wytwórnia ta się rozwija, idąc w stronę zachodu. Jednakże niekiedy próby promocji zespołów wydają się niemiłe i obrzydliwe. I tutaj właśnie jest sęk tej notki.

6 kwietnia Super Junior mieli swoje prywatne show we Francji. SM Entertainment zawitało wcześniej do tego kraju, przy organizacji koncertów SM Town, jednakże to był pierwszy solowy występ jakiegokolwiek zespołu spod ramienia tej wytwórni w tym państwie. Tydzień potem, 12 kwietnia w sieci pojawił się filmik, pokazujący jak jeden z członków – wspomniany wyżej Lee Donghae, zmierza do swojej rodzinnej wioski, by oddać pokłon zmarłemu ojcu. Można powiedzieć, że piosenkarz ten zbudował swoją pozycję w zespole przez cudowne opowieści o swoim ojcu, który zawsze zachęcał syna do śpiewania oraz „podążania za marzeniami”. Tekst oklepany, ale sprawił, że nawet europejskie nastolatki płakały, słysząc tę historię po raz enty. Nie będę tutaj mówić jak bardzo nie lubię tego typu rzeczy - ja z natury jestem człowiekiem zamkniętym i uważam, że sprawy czysto rodzinne czy też miłosne, powinny zostać w rodzinie czy też we mnie.
Cała wyprawa Lee Donghae została udokumentowana przez kamery SM Entertainment. W czasie tego kilkuminutowego filmiku było duże łez piosenkarza oraz za pewne współczucia ze strony publiczności. Na filmie zobaczycie jak aktor cieszy się ze swoim ojcem z sukcesu – przynosi na grób trofeum oraz płytę „Oppa Oppa”, po czym przy łzach opowiada jak mu brakuje ojca. Ja zamiast smutku i współczucia, czuję, że już dalej pod publikę się tego podciągnąć nie dało?





SM Entertainment robi takie numery już nie pierwszy raz. Pierwszą falą promocji, dotyczącą tego konkretnego zespołu, było pokazanie rodzin muzyków. Sławnym stał się króciutki urywek, pokazujących najbliższych Eunhyuka, który wychowywał się w warunkach ciężkich, gdzie toaleta była na zewnątrz (to taka wiadomość).  Nie zabrakło łez ajummy oraz historii z życia wziętych. Oczywiście, ja tutaj się z niego nie naśmiewam, tylko pytam się - po cholerę ujawniać takie rzeczy? Żeby fani mieli radochę, bo wiedzą coś więcej o swoim idolu? Głupota... Jednakże pokazywanie rodziny to jedno, a budowanie pozycji i promowanie wytwórni oraz zespołu na czyimś nieszczęściu jest chamstwem. Jednym, wielkim chamstwem. Krytycy mojego zdania z pewnością powiedzą, że Lee Donghae czy też Eunhyuk musieli się najpierw zgodzić na coś takiego – a i owszem. Ale budowanie oparcia na czyjejś tragedii jest po prostu obrzydliwe.

Ten filmik, który zaprezentuję poniżej, sprawił, że zaczęłam rozmyślać nad całą wytwórnią. Analizując płyty zespołów SM Entertainment, zauważyłam, że liczba tzw. repackaged albums jest tutaj wyższa aniżeli u innych wytwórni. Na przykładzie SuJu, skoro cała notka ich dotyczy: wydali Mr. Simple z kilkoma głównymi piosenkami, a dosłownie kilka miesięcy później, na Ebayu zauważyłam „A-Cha”, czyli Repackage Mr. Simple. Oprócz piosenek z poprzedniej płyty, ta zawierała utwory, które wydano już później, a poza tytułową A-Chą, były to same zapychacze, bez większej wartości, które wlatywały jednym uchem, wylatywały drugim.

Mr. Simple oraz A-Cha

Jak widać k-pop nie jest tak kolorowy jak powszechnie się sądzi. I zastanawiam się, czy ten typ lepszy jest od tego, co wyprawia się w amerykańskim biznesie?

7 komentarzy:

  1. Mnie tego typu zagrywki bardziej wkurzają, aniżeli wzruszają, ale jakby nie patrzeć, ten łzawy chwyt marketingowy bardzo dobrze sprzedaje się na całym świecie.

    Można to nawet porównać do naszych polskich programów w telewizji. O, chociażby You Can Dance- widziałam kilka odcinków i to mi wystarczyło, żeby odnieść wrażenie, że wcale tam się nie liczy talent. Tylko, żeby dostać bilet, trzeba było ze łzami w oczach wyznać, że umarła mu mama, spalił się dom, rodzice nie akceptują pasji, trelele morele. W innych programach jest tak samo, co skończyło się tym, że praktycznie nie oglądam tv, bo za bardzo mnie to irytuje.

    Gdybym ja była artystką i wybierała się, by oddać hołd swoim rodzicom, w życiu bym się nie zgodziła, by zamienić to w taką medialną szopkę. Dla mnie to jest po prostu niesmaczne...budowanie kariery na nieszczęściu, to takie usiłowanie brania ludzi na litość. Ja tego osobiście nie kupuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie tak się postępuje na całym świecie, więc jakoś szczególnie nie potępiałabym wytwórni. Ja jednak bardziej skrytykowałabym Lee DongHae, bo jest przecież dorosłym człowiekiem i musi mieć świadomość tego co robi i czego wymaga od niego wytwórnia. Zdziwiłabym się gdyby wytwórnia nie chciała wykorzystać jego głupoty, bo w końcu właśnie tak działa ten biznes. Na dobrą sprawę takie zachowanie bardziej promuje jego niż zespół jako całość.

    OdpowiedzUsuń
  3. Teraz nie potrzeba jakiś szczególnych uzdolnień, żeby zostać gwiazdą - wystarczy ładna buźka, wzruszająca historia i piosenka z fantastycznym przesłaniem typu "tak bardzo cię kocham". Słucham oczywiście zagranicznych piosenek, ale wolę ich nie tłumaczyć na nasz język, bo wtedy z rytmicznego utworu wychodzi totalna szmira.
    Nigdy nie wykorzystałabym swojej osobistej tragedii, aby wypromować swoją osobę. Ale takie prawa biznesu, zawsze artysta ma z tego jakiś zysk.

    OdpowiedzUsuń
  4. No cóż. Na ludzi najbardziej działają łzawe historie... Najgorsze jest to, że są tacy, którzy się na nie nabierają. Nie wiem po co upubliczniać własne problemy... Każdy z nas jakieś ma. Ci, którzy pchają się z tym do mediów, z premedytacją posługują się tym, aby zaistnieć.

    OdpowiedzUsuń
  5. Masz bardzo dojrzałe spojrzenie na świat k-popu. Zatyka mnieTwoja dojrzałość i na pewno przeczytam więcej Twoich artykułów bo otwierają mi i innym ludziom oczy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dziękuję bardzo :D Pochwały zawsze przyjmuje się z radością, ale nie powiedziałabym, że jestem dojrzała w tym temacie. W październiku minie rok, odkąd zaczęłam interesować się Azją, a moja wiedza nadal pozostawia wiele do życzenia. Niemniej ten artykuł może nieco zmienić ludzkie pojęcie o k-pop'ie, który tak naprawdę nie jest taki wspaniały i fajny.

      Usuń
  6. What's up to all, how is the whole thing, I think every one is getting more from this web page, and your views are fastidious in support of new users.

    my site - cellulite treatment

    OdpowiedzUsuń

Etykiety

100% (1) 2001 (1) 2005 (3) 2006 (4) 2007 (2) 2008 (1) 2009 (9) 2010 (8) 2011 (21) 2012 (51) 2013 (24) 24K (1) 2YOON (1) 4Minute (6) After School (3) Ailee (1) AOA (3) Artykuły (13) B.A.P (7) B2M Entertainment (1) Baby Soul (1) BEAST (3) BoA (1) Boyfriend (2) boys love (7) BtoB (2) Candy Mafia (1) celebryci (2) Chiny (4) Chiny/Tajwan (18) CN Blue (1) Core Contents Media (1) Cube Entertainment (10) D-Business Entertainment (1) D-Unit (1) Drama (31) Dreamstar Entertainment (1) DSP Media (1) EXO (3) f(x) (10) Film (34) FNC Music (4) Gejsza (2) girls love (2) Gong Li (1) Ha Ji Won (2) Hello Venus (2) Hometown Legends (2) Hongkong (1) Indie (2) Indonezja (1) Infinite (4) Inne (2) J-Min (2) Jang Geun Seok (3) Japonia (23) Jingle Ma (2) Joo Ji Hoon (2) Ju Jin mo (2) JYP Entertainment (4) Kang Woo Suk (1) KARA (1) Kim Hyun Joong (1) Kim Sungkyu (1) Korea Południowa (132) Korea Północna (1) Kulturówka (5) Lee Sung Min (1) Lin He Long (2) M4M (1) Manga (10) Manhwa (3) MBC (1) Mono Music (1) Muzyka (95) NH Media (1) Nine Muses (1) NU'EST (2) Pledis Entertainment (10) Rankingi (4) S4 (1) Shahrukh Khan (2) SHINee (3) show biznes (3) SISTAR (1) SM Entertainment (29) SNSD (8) SPICA (1) ss501 (2) Star Empire Entertainment (1) Starship Entertainment (3) Super Junior (13) śmierć (1) T.O.P Media (2) Tahiti (1) Tajlandia (1) Tasty (1) Teen Top (1) The Grace (1) TS Entertainment (7) TVXQ (3) U-Kiss (6) Vaness Wu (1) Wang Dong Cheng (1) Wassup (1) Woollim Entertainment (7) Xing Tian (1) Yang Yoseop (1) YG Entertainment (2) YMC Entertainment (1) Yoon Eun Hye (1) Zhao Wei (1)